Monday, September 18, 2006

Not much to say..

On the boat to Sandhamn



Sjön suger? :D
Tunnelbana på Sandhamn?:P

Nicholas har ROSA tröja på sig:D
Party animals!
Hey, can you tell the secret (perverted) meaning of the wallpaper?
We four!

It is getting cold soon, I miss the summer..

I will just publish some pics here and paste a short Svenska uppsats I wrote to amuse everyone who visits my blog .. (who knows Swedish), to be honest, 3 fulltime course is really killing me..

Here Im gonna attach my small essay in Swedish! Dont laugh!!;) and tell me if there is any grammar mistakes:P

*En barndomsepisod*

Jag hade aldrig någon frihet när jag var barn. Alla var tvugna att studera så mycket som vi kunde från sex år ålder, för alla hade en väldig viktig tentamen i slutet av grundskolan som bestämmde vilken skola man skulle studera på. Därför är allt som jag kan komma ihåg de glada men korta stunderna när jag åkte hem på bussen med mina kompisar varje dag.

Det tog typ en och en halv timme för mig på bussen från skolan till hem. Det var bästa tiden på dagen. Varje dag promenerade jag med mina kompisar från skolan till buss station. Vi lekte, skojade om våra klasskamrater och skrattade på vägen. Det fanns vanligtvis extremt mycket folk på stationen, så vi funderade på hur vi kunde få bästa sittplatserna på bussen. Vi försökte förutsäga var dörrarna skulle vara så vi kan stå på de rätta platserna och stiga på bussen först. Om en av oss hade tur, skulle han eller hon ta platser åt alla. Vi sjöng alltid lyckligt om alla fått sittplats, jag erinrar mig att vi var vana att sjunga en sång som vi gjorde själva från en gammal sång: jag vill bomba skolan, jag ska komma för sent varje dag, solen skiner, blommor ler, fåglar frågar, varför har du bomben på ryggen, jag svarar, jag vill bomba skolan, lägga bomben och springa, ’BOOM’, skolan försvinner!

(Orginal sången: jag vill åka till skolan, jag vill aldrig komma för sent, solen skiner, blommor ler, fåglar frågar, varför har du en liten ryggsäck, jag svarar, jag vill studera varje dag, jag älskar mina studier, älskar samhället, jag vill växa upp snabbt så jag kan jobba för min älskade kommunism.)

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

O-la-la! You still remember this song?! I can only vaguely remember these sentences 小鸟说,早早早,你为什么背上小书包 and 爱学习,爱劳动,长大要为人民立功劳 and the mellody, but man, this is really an ancient song!
Is this this song you were talking about? Can you also put the Chinese version here so that I know how to sing the rest :P
Your Swedish looks amazing!

2:03 AM  
Blogger Uma said...

Actually i kinda remembered the same part of the song as you (or even not that, i mostly remembered the part about bombing the school), but i checked it online, and then happily i found this:

上学歌:http://reference.educast.net.cn/xxjs/resource/xx05-06-1/01/XK07_NJ03/ZY20050901165754453/YPZY/SC20050901170733625.mp3

太阳当空照, 花儿对我笑, 小鸟说,早早早, 你你为什么背上小书包? 我要上学校,天天不迟到,爱学习,爱劳动,长大要为人民立功劳。
(中国小学一年级音乐课)

:D enjoy!

8:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Haha! Thanks! This is great! What about your revisioned new song? It would be fun to learn to sing it too :P

7:39 AM  
Blogger Uma said...

Haha, actually it was not my creation, I think it was some of my classmates who did it:P They was brilliant!:D

I actually dont remember what they changed the first two sentences to, but I clearly remembered the rest:

小鸟说,早早早,你为什么背上炸药包?我要炸学校,谁也不知道,一拉箱,赶快跑,轰隆一声学校变没了!

10:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

haha, nice song reminds me of plesant life in primary school.but the one I can remember is adapted version as you mentioned:)so funny. good luck with your swedish course.

4:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vad roligt det var att du kom hit! :) (bra bilder också) kan inte ens tänka mig hur mycket du måste ha pluggat. tänk hur sjukt bortskämda vi är i sverige! sannslöst. Jag kommer inte ihåg att jag pluggade nånting! och Uma, när du har översatt "used to" till "van vid att" funkar det bättre med "brukade" :) Annars toppklass! :D

Kramar från Therese

11:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello! Long time no see! Seems you are having tons of fun out there!
Link added and all the best!

9:02 AM  
Blogger Uma said...

Hej Therese!

Tack för hjälpen med min svenska!!:)

Det var jätteroligt att gå på festen med dig!Det måste vi göra igen senare!:) Jag ska åka till frankrike nästa vecka.. men efter den ska jag vara ledigt..:) iaf, du kan alltid ringa mej när du har tid att fika eller göra nånting:)

Förresten, har du min hårband fortfarande?:P

2:29 PM  
Blogger Johan said...

Hey Uma,
time to put up some more pics, please:-). Wanna see something from your trip to Amsterdam...and all those coffee shops you visited and all that.
Seriously though, your Swedish is real impressive. Keep up the good work.
J.

11:18 PM  

Post a Comment

<< Home